Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden voedingsadviezen

Artikel 1 – Toepassing van de Algemene Voorwaarden

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten aangaande het leveren van voedingsadviezen en begeleidingstrajecten , verder ook te noemen dienstverlening, die de gewichtsconsulent aangaat met cliënten.
  2. Een aanvaarde opdracht leidt tot een inspanningsverplichting, niet tot een resultaatsverplichting
  3. Afwijkingen van de voorwaarden zijn alleen geldig, wanneer die afwijking schriftelijk zijn vastgelegd in een door beide partijen getekende verklaring/aanvullende overeenkomst.

Artikel 2 – Definities

In de algemene voorwaarden (hierna AV) wordt verstaan onder:

Gewichtsconsulent

Kjeld de Ruyter, lid van de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland (BGN), tevens in het bezit van een Nederlands diploma gewichtsconsulent, handelend als zelfstandig gevestigd gewichtsconsulent onder de handelsnaam VSGL. Voeding en sport – gezonde leefstijl.

Cliënt

Degene aan wie door de gewichtsconsulent advies en begeleiding verleend wordt, danwel diens wettelijk vertegenwoordiger(s).

Arts

De huisarts of specialist door wie de cliënt is doorwezen naar de gewichtsconsulent.

Event

Alle vormen van evenementen, zoals workshops, presentaties, lezingen, dagevents etc.

Artikel 3 – Aard, inhoud, omvang van de dienstverlening

  1. De aard, inhoud en omvang van de dienstverlening zijn en worden bepaald in overleg met cliënt.
  2. De gewichtsconsulent kan bij overmacht met onmiddellijke ingang veranderingen brengen in de wijze waarop zij de dienstverlening verricht en de omvang waarin dit gebeurt. Vermindering van dienstverlening op deze grond zal leiden tot een evenredige vermindering van de financiële verplichting van cliënt, maar leidt op geen enkele wijze tot enige schadevergoedingsplicht van de gewichtsconsulent.

Artikel 4 – Verhindering

Indien de cliënt verhinderd is op de afgesproken datum en tijdstip op het praktijkadres aanwezig te zijn, dient hij de gewichtsconsulent hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te stellen. Indien de cliënt binnen 24 uur voor genoemd tijdstip bericht van verhindering aan de gewichtsconsulent geeft, dan wel geen zodanig bericht geeft, is de gewichtsconsulent gerechtigd om de kosten voor de desbetreffende afspraak aan de cliënt in rekening te brengen. Betreffende afspraken op een dag volgend op een zondag of op één of meer erkende feestdagen wordt bedoelde termijn van 24 uur geacht in te gaan om 18.00 uur op de laatste voorafgaande gewone werkdag. Betreffende een gewone maandag gaat de termijn daarom in om 18.00 uur op de voorafgaande vrijdag.

Artikel 5 – De overeenkomst

  1. De gewichtsconsulent geeft advies aan de cliënt op het als zodanig opgegeven praktijkadres, tenzij onderling anders afgesproken. Van elke wijziging van het praktijkadres word de cliënt per direct op de hoogte gesteld.
  2. Voor aanvang van elk nieuw begeleidingstraject wordt een getekende overeenkomst aangegaan. De overeenkomst wordt aangegaan tussen gewichtsconsulent en cliënt.
  3. De gewichtsconsulent kan cliënt zowel op persoonlijke basis als op basis van een formele verwijzing door de arts behandelen. In het laatste geval houdt de gewichtsconsulent de verwijzende arts op de hoogte van de begeleiding. De cliënt is altijd zelf verantwoordelijk voor het vermelden aan de arts dat hij/zij een coachingstraject volgt. Gegevens van de cliënt worden zonder toestemming van de cliënt niet aan derden verstrekt.
  4. De door cliënt afgenomen diensten van gewichtsconsulent zijn 12 maanden geldig vanaf betalingsdatum, tenzij vooraf nadrukkelijk anders aangegeven. Na verstrijken van deze 12 maanden vervalt het recht van cliënt op de afgenomen dienst en kan de gewichtsconsulent weigeren de afgenomen dienst alsnog op een later tijdstip uit te voeren. Indien er uitstel gewenst is en cliënt op een later tijdstip, buiten de 12 maanden, gebruik wil maken van de afgenomen diensten, dient dit schriftelijk te worden overeengekomen door gewichtsconsulent en cliënt.

Artikel 6 – Einde overeenkomst

  1. Bij overlijden van cliënt.
  2. Indien cliënt in staat van faillissement is verklaard, in surséance verkeerd of komt te vallen onder toepassing van de wet schuldsanering natuurlijke personen.
  3. Indien cliënt ernstig nalatig is ten opzichte van de gewichtsconsulent en laatstgenoemde de dienstverlening onder mondelinge en schriftelijke bevestiging al dan niet met onmiddellijke ingang beëindigd.
  4. Indien de oorzaak van de klacht waarvoor de begeleiding is gestart buiten het werkveld van de gewichtsconsulent valt en doorverwijzing naar huisarts of andere deskundige noodzakelijk is.
  5. Indien de begeleiding is voltooid, dan wel in onderling overleg wordt stopgezet.

Artikel 7 – Wijziging, opschorting en ontbinding van de overeenkomst

  1. De gewichtsconsulent is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien door vertraging aan de zijde van cliënt, naar het oordeel van de gewichtsconsulent, niet langer van haar kan worden gevergd dat zij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities nakomt.
  2. De gewichtsconsulent heeft het recht om overeengekomen consulten en/of werkzaamheden op te schorten indien hij door omstandigheden, welke buiten zijn invloedsfeer liggen of waarvan hij bij aanvang van de begeleiding niet op de hoogte was of kon zijn of vanwege ziekte, tijdelijk verhinderd is zijn verplichtingen na te komen. Indien de nakoming blijvend onmogelijk wordt kan de overeenkomst worden ontbonden voor dat deel dat nog niet is nagekomen. Geen van beide partijen heeft in dat geval recht op vergoeding van de ten gevolge van de ontbinding gelede schade.
  3. Indien de gewichtsconsulent tot opschorting of ontbinding overgaat, is zij op geen enkele wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
  4. Indien cliënt een overeenkomst geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de werkzaamheden die reeds werden verricht en de daarvoor gereedgemaakte zaken en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, volledig aan cliënt in rekening worden gebracht.
  5. Reeds vooruitbetaalde bedragen zullen worden gerestitueerd na aftrek van de kosten zoals genoemd in artikel 6.3.

Artikel 8 – Tarieven en betaling

  1. Voor de begeleiding aanvangt deelt de gewichtsconsulent cliënt mondeling of schriftelijk mede welke tarieven er gelden.
  2. De tarieven zijn inclusief BTW en andere wettelijke heffingen indien en voor zover die berekend zouden moeten worden.
  3. De gewichtsconsulent is gerechtigd prijsstijgingen door te voeren indien en voor zover zich onvoorziene prijsverhogende omstandigheden voordoen na het afsluiten van de overeenkomst. Waarbij de gewichtsconsulent zich beroept op het feit dat op 1 januari van elk kalenderjaar er een tariefwijziging zal kunnen plaatsvinden.
  4. Betaling aan de gewichtsconsulent dient contant op de behandeldatum of door overschrijving vóór de behandeldatum plaats te vinden, tenzij anders is overeengekomen.
  5. Cliënt ontvangt een factuur voor de geleverde diensten.
  6. Als er afgesproken is dat betaling van de factuur ná de behandelingsdatum zal plaatsvinden, dient de cliënt  de rekening binnen 14 kalenderdagen na datering betaald te hebben.
  7. Bij een overschrijding van elke dertig dagen is de gewichtsconsulent gerechtigd het factuurbedrag met € 5,00 administratiekosten te verhogen.
  8. Indien de nota zestig dagen na datering niet is voldaan, is de gewichtsconsulent gerechtigd om met terugwerkende kracht vanaf de eerste dag van verschuldigdheid wettelijke rente over het verschuldigde bedrag in rekening te brengen, alsook alle kosten verband houdend met de inning van de desbetreffende vordering, waaronder uitdrukkelijk mede worden verstaan kosten ter incasso door een incassobureau en gerechtelijke kosten.
  9. Consulten in pakketten dienen vooruit betaald te worden en hebben een geldigheidsduur van maximaal 1 jaar na datum aanschaf.
  10. De factuur wordt na overeenstemming van het pakket aan cliënt verstrekt. Bij voortijdige beëindiging van de begeleiding door cliënt, vindt er geen terugbetaling plaats van de betaalde pakketten.

Artikel 9 – Privacy en geheimhouding

  1. De gewichtsconsulent werkt volgens de nieuwe wetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescherming) die geldt per 25 mei 2018.
  2. De gewichtsconsulent heeft geheimhoudingsplicht op grond waarvan, behoudens zwaarwegende redenen, verboden is aan derden mededelingen te doen omtrent de zaken en omstandigheden, de persoonlijke levenssfeer van cliënt en zijn of haar leefomgeving betreffende, tenzij die mededelingen in het belang zijn van een goede dienstverlening.
  3. Indien van toepassing zal de gewichtsconsulent de verwijzend arts rapporteren over de (voortgang en inhoud van de) behandeling tenzij cliënt uitdrukkelijk verzoekt dit niet te doen.
  4. Meer informatie over de wijze van verzamelen, verwerken en verwijderen van persoonsgegevens is terug te vinden in de privacyverklaring van de gewichtsconsulent.

Artikel 10 – Intellectueel eigendom

  1. Cliënt ontvangt het afgesproken advies en coaching mondeling en/of via e-mail tijdens de afgesproken periode waarvoor betaald is.
  2. De gewichtsconsulent behoudt te allen tijde alle rechten op door haar gemaakte adviezen, plannen, documenten, afbeeldingen en/of de hierop betrekking hebbende informatie en kennis van zaken, zelfs wanneer daarvoor kosten in rekening zijn gebracht of naderhand nog verbeteringen zijn aangebracht, al dan niet op aanvraag van cliënt.
  3. De in artikel 10.2 genoemde zaken mogen zonder schriftelijke toestemming van de gewichtsconsulent noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd, anders dan voor intern gebruik bij cliënt, noch ter hand gesteld of op andere wijze worden bekendgemaakt, noch door cliënt worden gebruikt of ter beschikking worden gesteld anders dan voor het doel, waarvoor ze door de gewichtsconsulent verstrekt zijn.

Artikel 11 – Aansprakelijkheid

  1. Voor elke door de gewichtsconsulent aanvaarde opdracht geldt dat sprake is van een inspanningsverplichting.
  2. De gewichtsconsulent kan nimmer aansprakelijk gesteld worden voor niet behaalde resultaten.
  3. Deelname aan workshops geschiedt geheel op eigen risico.
  4. De gewichtsconsulent is niet aansprakelijk voor schade aan en/of vermissing van persoonlijke eigendommen door welke oorzaak ook, ontstaan tijdens of in verband met de door de gewichtsconsulent georganiseerde activiteiten.
  5. De gewichtsconsulent is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de gevolgen van onjuiste informatie die voortvloeit uit een onbekend en/of verzwegen gezondheidsaspect.
  6. De gewichtsconsulent sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiend uit of verband houdende met de opvolging door cliënt van door de gewichtsconsulent verstrekte adviezen, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van de kant van de gewichtsconsulent. Met dien verstande dat voor vergoeding alleen in aanmerking komt die schade, waartegen de gewichtsconsulent verzekerd is. Daarbij moeten de volgende beperkingen in acht genomen worden: niet voor vergoeding in aanmerking komt bedrijfsschade, derving van inkomsten en dergelijke, door welke oorzaak ook ontstaan.
  7. Voor schade veroorzaakt door opzet of grove schuld door derden is de gewichtsconsulent nimmer aansprakelijk.
  8. Indien de assuradeur van de gewichtsconsulent om welke reden dan ook niet tot uitkering overgaat, zal de aansprakelijkheid van de gewichtsconsulent te allen tijde beperkt worden tot ten hoogste tweemaal het tarief van 1 consult.

Artikel 12 – Geschillen

  1. Op alle overeenkomsten met betrekking tot de dienstverlening door de gewichtsconsulent is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. Voor geschillen tussen de gewichtsconsulent en cliënt over de persoonlijke benadering van cliënt of de gevolgde procedure van behandeling zullen partijen zich tot het uiterste inspannen het geschil in onderling overleg te beslechten.
  3. Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
  4. Alleen de burgerlijke rechter die bevoegd is in de vestigingsplaats van de gewichtsconsulent is bevoegd kennis te nemen van geschillen. Nederlands recht is van toepassing.

Algemene voorwaarden fitness

Artikel 1 – Definities

Ondernemer:

natuurlijke of rechtspersoon die als lid van NL Actief een Overeenkomst sluit met een Sporter, in dit geval VSGL. Voeding en sport – gezonde leefstijl.

Sporter: 

een persoon die een Overeenkomst aangaat met betrekking tot Fitness.

Fitness:

een op lichamelijke en/of geestelijke activiteit of ontspanning gerichte dienst.

Overeenkomst:

Overeenkomst tussen de Ondernemer en de Sporter m.b.t. Fitness.

Overeenkomst op Afstand:

Een Overeenkomst die tot stand is gekomen op afstand d.m.v. een door de Ondernemer georganiseerd elektronisch systeem.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering van alle Overeenkomsten m.b.t. Fitness, die tussen de Ondernemer en de Sporter worden gesloten.

Artikel 3  – Het aanbod en de Overeenkomst

  1. Een Overeenkomst komt tot stand na instemming door de Sporter met het aanbod van de Ondernemer. Een aanbod is geldig gedurende twee weken na dagtekening daarvan, tenzij anders aangegeven. Ondernemer is gerechtigd tussentijds zijn aanbod aan te passen of in te trekken.
  2. Mocht binnen tien werkdagen na ontvangst door de Ondernemer van de schriftelijke aanvaarding van het aanbod blijken dat de Overeenkomst onjuist- en/of onvolledigheden bevat, dan kan de Ondernemer dit binnen deze termijn melden en komt de overeenkomst niet tot stand.
  3. Het aanbod omvat ten minste:
    – de bedenktijd, zoals bedoeld in artikel 4, bij een Overeenkomst op Afstand;
    – omschrijving van de faciliteiten en begeleiding waarvan gebruik gemaakt kan worden;
    – de dagen en tijden waarop er gebruik gemaakt kan worden van de faciliteiten;
    – de kosten voor het abonnement en of het gaat om periodieke kosten of eenmalige kosten;
    – de wijze van betaling en de betalingstermijn;
    – de looptijd van de Overeenkomst of, in geval van een strippenkaart, de geldigheidsduur ervan;
    –de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden en;
    – eventueel het (huishoudelijk) reglement.
  4. Bij het aanbod worden de algemene voorwaarden aan de Sporter ter hand gesteld, op zo’n manier dat de Sporter daarvan kennis heeft kunnen nemen en ze heeft kunnen bewaren.
  5. De Overeenkomst is strikt persoonlijk en kan niet (geheel noch gedeeltelijk) aan een ander worden overgedragen. Het gebruik van de Fitnessvoorzieningen door een ander dan de Sporter is verboden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

Artikel 4  – Bedenktijd bij Overeenkomst op Afstand

Voor Overeenkomsten op Afstand die zijn gesloten met een Sporter geldt een bedenktijd van veertien kalenderdagen na het aangaan van deze Overeenkomst. De Sporter heeft gedurende die termijn de mogelijkheid om de Overeenkomst kosteloos te herroepen. Als de Sporter tijdens de bedenktijd gebruik maakt van de diensten van de Ondernemer en hij maakt vervolgens gebruik van zijn herroepingsrecht, dan is hij een evenredige vergoeding verschuldigd overeenkomstig artikel 5 lid 6 voor de periode waarin hij gebruik heeft gemaakt van de diensten van de Ondernemer.

Artikel 5 – Duur en beëindiging 

  1. De Ondernemer biedt de Sporter ten minste de keuze uit:
    – een Overeenkomst van 1 jaar of korter;
    – een Overeenkomst van langer dan 1 jaar of;
    – een Overeenkomst voor onbepaalde tijd. 
  2. Als de Sporter een Overeenkomst voor 1 jaar of korter wil opzeggen, dan moet hij dit – tenzij anders overeengekomen – schriftelijk doen tegen het einde van de looptijd, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. Als de Sporter niet tijdig opzegt, dan loopt de Overeenkomst na de overeengekomen looptijd door voor onbepaalde tijd.
  3. Is de Overeenkomst aangegaan voor aan (vaste) looptijd van langer dan 1 jaar, dan heeft de Sporter na 1 jaar de mogelijkheid de Overeenkomst schriftelijk op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand. 
  4. De Sporter kan een Overeenkomst die is gesloten of geldt voor onbepaalde tijd op elk moment schriftelijk opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.
  5. Een Overeenkomst voor bepaalde tijd is niet tussentijds opzegbaar, tenzij uit lid 3 anders blijkt of dit met de Sporter overeen is gekomen. Een Overeenkomst kan alsnog tussentijds opgezegd worden wanneer: 
    a. de Sporter schriftelijk aantoonbaar tijdens de looptijd een ander woonadres krijgt (blijkens o.a. de Gemeentelijke Basisadministratie) en – als gevolg van de toegenomen reistijd van minimaal 30 minuten – het voor de Sporter in alle redelijkheid niet meer mogelijk is om gebruik te maken van de Fitness. Als een andere vestiging van de betreffende Ondernemer met gelijkwaardige voorziening en serviceniveau op redelijke reistijd van de nieuwe woonplaats is gelegen, dan is van deze situatie geen sprake;
    b. het voor de Sporter als gevolg van een, op het moment van opzegging, aantoonbare blessure of ziekte onmogelijk is geworden om gedurende de rest van de looptijd gebruik te maken van de Fitness. De opzegging dient schriftelijk te geschieden met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand tegen het einde van de maand en vangt aan op het moment dat de Sporter bewijs overlegt, waaruit ten minste blijkt dat Sporter door een blessure en/of ziekte niet in staat is te sporten gedurende de resterende looptijd.
  6. Bij een tussentijdse opzegging (zoals o.a. bedoeld in artikel 4 en/of 5.5) is de Ondernemer gerechtigd om de bijdrage over de verstreken abonnementsperiode te herberekenen op basis van de daadwerkelijk afgenomen periode en de daarbij behorende abonnementsbijdrage en/of inschrijfgeld. 
  7. Naast de opzegmogelijkheid als bedoeld in lid 5 sub b (aantoonbare blessure) bestaat er voor de Sporter in die situatie ook een bevriezingsmogelijkheid. Als de Sporter gedurende een periode van langer dan één maand geen gebruik kan maken van de Fitness als gevolg van een aantoonbare blessure of ziekte, dan wordt de looptijd bevroren en aansluitend verlengd met deze bevriezingsperiode – zonder dat er over deze periode extra abonnementskosten in rekening worden gebracht. Dit laat onverlet dat Ondernemer gerechtigd is hiervoor redelijke administratiekosten in rekening te brengen bij de Sporter.
  8. De Ondernemer mag een Overeenkomst met onmiddellijke ingang opzeggen indien: 
    – de Sporter een of meerdere bepalingen van deze voorwaarden, de Overeenkomst, het toepasselijke (huishoudelijke) reglement, de wet of de algemeen geaccepteerde omgangsnormen schendt en deze schending een beëindiging rechtvaardigt of;
    – de Sporter zich onrechtmatig of laakbaar heeft gedragen jegens de Ondernemer of jegens andere personen in de vestiging van de Ondernemer, onder meer bij discriminatie (in welke vorm dan ook), ongewenst lichamelijk contact met andere sporters, personeelsleden of andere personen, diefstal of het beschadigen van eigendommen van de Ondernemer of derden of het (zonder schriftelijke toestemming van de Ondernemer) verrichten van zakelijke diensten in de vestiging van de Ondernemer (zoals verkoop van producten of personal trainingsactiviteiten).
    – Het bepaalde in lid 6 is van overeenkomstige toepassing, echter staat los van de eventuele verplichting van de Sporter tot vergoeding van de door hem veroorzaakte schade.
  9. Indien de Ondernemer zijn onderneming beëindigt, dan is tussentijdse opzegging door de Ondernemer mogelijk met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. De Ondernemer betaalt het eventueel vooruitbetaalde abonnementsgeld dat ziet op de periode na de einddatum in dat geval terug. Indien de Ondernemer zijn onderneming overdraagt aan een derde, dan stemt de Sporter er op voorhand mee in dat deze Overeenkomst zal worden overgedragen.

Artikel 6 – Prijs en prijswijzigingen 

  1. De prijs c.q. het abonnementsgeld wordt bij het sluiten van de Overeenkomst overeengekomen.
  2. De Ondernemer is bevoegd de prijs tussentijds te wijzigen en maakt eventuele prijsverhogingen 4 weken voorafgaand genoegzaam bekend. In het geval van een prijsverhoging, heeft de Sporter het recht om de Overeenkomst binnen 4 weken na de bekendmaking van deze verhoging door de Ondernemer op te zeggen. Het eventuele vooruitbetaalde abonnementsgeld dat ziet op de periode na de einddatum, wordt door de Ondernemer terugbetaald en herberekend naar de feitelijke looptijd van de Overeenkomst.
  3. Ongeacht het voorstaande behoudt de Ondernemer zich het recht voor de prijs periodiek te verhogen en om prijsaanpassingen die voortvloeien uit de wet (zoals een btw-verhoging) door te voeren. Op deze wijzigingen is het bepaalde in lid 2 niet van toepassing, tenzij een wijziging plaatsvindt binnen 3 maanden na totstandkoming van de Overeenkomst of meer bedraagt dan een objectieve consumentenprijsindexatie.

Artikel 7 – Verplichtingen van de Ondernemer 

  1. De Ondernemer staat ervoor in dat de faciliteiten en geleverde diensten beantwoorden aan de Overeenkomst. 
  2. De Ondernemer onderwerpt de voorzieningen aan het vereiste onderhoud. 
  3. Indien de Ondernemer gebruik maakt van de diensten van instructeurs en/of begeleiders, staat hij er voor in dat de instructeurs en/of begeleiders over voldoende kennis beschikken die redelijkerwijs mag worden verwacht. 
  4. De Ondernemer zorgt ervoor dat er voldoende EHBO-middelen aanwezig zijn. 
  5. De Ondernemer treft voldoende maatregelen ter voorkoming van schade aan of vermissing van eigendommen van Sporter.

Artikel 8 – Verplichtingen van de Sporter 

  1. De Sporter houdt zich aan de door de Ondernemer (of diens medewerkers) gegeven instructies, aanwijzingen en het (huishoudelijk) reglement. 
  2. De Sporter dient een medische contra-indicatie voor Fitness te melden aan de Ondernemer en bij eventuele twijfel tot geschiktheid, dit direct te laten beoordelen en het gebruik van de Fitness te staken.
  3. Het is de Sporter niet toegestaan gebruik te maken van apparaten of faciliteiten, waarmee de Sporter niet bekend is of in strijd met de aangebrachte of gegeven aanwijzingen of instructies. Indien de Sporter niet bekend is met een of meerdere apparaten of faciliteiten, dan dient hij dit aan de Ondernemer kenbaar te maken, zodat de Ondernemer uitleg kan geven. 
  4. Het is de Sporter niet toegestaan gebruik te maken van de apparaten en faciliteiten, indien hij onder invloed is van drank, drugs, medicijnen, als doping aangeduide middelen of andere toestand die verantwoord gebruik van de Fitness kan beïnvloeden.
  5. De Sporter dient wijzigingen in het postadres, e-mailadres, bankrekeningnummer en telefoonnummer tijdig schriftelijk of elektronisch aan de Ondernemer mede te delen.

Artikel 9 – Bewijs van deelname

  1. Na betaling van het verschuldigde bedrag en op vertoon van geldige legitimatie, ontvangt de Sporter een (digitaal) bewijs van deelname. Het bewijs van deelname wordt desgevraagd bij binnenkomst gebruikt voor controle en registratie van het bezoek. Het is verboden dit bewijs aan een derde over te dragen en/of te laten gebruiken, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. 
  2. Indien het bewijs van deelname verloren is gegaan of is beschadigd, dan kan een nieuw bewijs worden aangevraagd. Een Ondernemer is gerechtigd redelijke kosten in rekening te brengen. 

Artikel 10 – Betaling

  1. De verschuldigde abonnementsgelden worden in rekening gebracht en voldaan op de wijze zoals is overeengekomen.
  2. Bij niet tijdige betaling is de Sporter in verzuim nadat hij daar door de Ondernemer schriftelijk op is gewezen en alsnog de mogelijkheid heeft gekregen het nog verschuldigde bedrag binnen 2 weken te voldoen.
  3. Na het verstrijken van de nieuwe betalingsdatum is de Ondernemer gerechtigd om wettelijke rente en buitengerechtelijke kosten op grond van artikel 6:96 lid 2 onder c en lid 5 BW in rekening te brengen. Voorts is de Ondernemer bevoegd om de Sporter de toegang tot de Fitness te weigeren.

Artikel 11 – Aansprakelijkheid

  1. Deelnemen aan Fitness kan risico’s op blessures en/of schade met zich meebrengen. Zoals opgenomen in artikel 8 rust op de Sporter de verantwoordelijkheid om zelf in te schatten wat de Sporter (aan)kan en bij twijfel hulp te vragen. De Sporter is zelf verantwoordelijk voor de manier waarop de faciliteiten worden gebruikt en voor de keuzes die worden gemaakt. Het gebruik van de Fitness(faciliteiten) is dan ook op eigen verantwoordelijkheid van de Sporter.
  2. De Ondernemer is dan ook niet aansprakelijk voor eventuele materiële of immateriële schade die een Sporter oploopt, tenzij de schade het gevolg is van opzet of grove schuld aan de zijde van de Ondernemer.
  3. Het meenemen van waardevolle spullen door de Sporter wordt ontraden en is volledig voor eigen risico van de Sporter. Mocht de Sporter waardevolle spullen meenemen, dan dient hij deze zorgvuldig en verantwoord bij zich te houden of op een veilige manier op te bergen. De Ondernemer is niet aansprakelijkheid voor schade, verlies of diefstal van spullen, tenzij de schade het gevolg is van opzet of grove schuld aan de zijde van de Ondernemer.
  4. Indien op de Ondernemer enige aansprakelijkheid rust, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door de Ondernemer afgesloten aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald.
  5. Indien en voorzover, om welke reden dan ook, geen betaling uit hoofde van de aansprakelijkheidsverzekering plaatsvindt en een door de Sporter afgesloten verzekering de schade niet reeds dekt, is de aansprakelijkheid van de Ondernemer beperkt tot maximaal € 5.000,-.
  6. De Sporter is tegenover de Ondernemer aansprakelijk voor schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en voor schade die voor rekening en risico van de Sporter komt.

Artikel 12  – Verwerking van persoonsgegevens

  1. De Ondernemer verwerkt de persoonsgegevens van Sporter voor verschillende doeleinden. Onderdeel van deze algemene voorwaarden en de Overeenkomst vormt de privacyverklaring van de Ondernemer die gepubliceerd is op de website.
  2. De Ondernemer is gerechtigd om voor het aanmaken van een bewijs van deelname en/of voor zijn administratie een foto van de Sporter op te nemen met het oog op de veiligheid en controle. 
  3. De Ondernemer is tevens gerechtigd om cameratoezicht toe te passen in de algemene (Fitness)ruimtes ter voorkoming en/of vastlegging van strafbare feiten, schendingen van de Overeenkomst en om de veiligheid van sporters en (personeel van) de Ondernemer te waarborgen.
  4. De Ondernemer zal de persoonsgegevens van de Sporter in overeenstemming met de AVG en overige toepasselijke wetgeving verwerken.

Artikel 13 – Klachten 

  1. De Ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt zijn klachten overeenkomstig deze procedure.
  2. De Sporter dient klachten over de uitvoering van de Overeenkomst zo snel mogelijk – doch uiterlijk binnen vier weken nadat de Sporter de gebreken heeft geconstateerd – bij de Ondernemer in, tenzij dat redelijkerwijs niet van hem verwacht kan worden. Deze klachten dienen volledig, duidelijk omschreven en voorzien van eventuele bewijsmiddelen te zijn.
  3. Het niet tijdig indienen van een klacht kan tot gevolg hebben dat de Sporter zijn rechten ter zake verliest.
  4. De Ondernemer beantwoordt de door de Sporter bij hem ingediende klachten zo snel mogelijk – doch uiterlijk binnen vier weken – gerekend vanaf de datum van ontvangst. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, antwoordt de Ondernemer per omgaande met een bericht van ontvangst en een indicatie van de termijn waarbinnen de Sporter een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.

Artikel 14  – Wijzigingen in de Overeenkomst, de Fitness en Overmacht

  1. De Ondernemer is gerechtigd de Overeenkomst, deze algemene voorwaarden en een (huishoudelijk) reglement eenzijdig te wijzigen of aan te vullen. Bij dergelijke wijzigingen wordt de Sporter op voorhand te kennen gegeven waar deze op zien. De Ondernemer maakt minimaal twee maanden voor de ingangsdatum van de wijziging, deze bekend.
  2. De Ondernemer kan tevens tussentijdse wijzigingen aanbrengen in de aangeboden Fitnessactiviteiten (o.a. de faciliteiten, lesroosters, programma’s en openingstijden). De Ondernemer streeft ernaar de (voorgenomen) wijzigingen minimaal 4 weken van te voren op genoegzame wijze aan te kondigen. 
  3. Indien de wijzigingen in lid 1 of 2 tot gevolg hebben dat de Overeenkomst en/of de Fitnessactiviteiten wezenlijk van de afspraken in de Overeenkomst afwijkt of t.a.v. de voorgaande situatie wezenlijk wijzigt, heeft de Sporter het recht de Overeenkomst te beëindigen overeenkomstig artikel 6:237 onder c BW:
    a. Als de Sporter de Overeenkomst wil beëindigen naar aanleiding van de wijziging overeenkomstig lid 1, dan moet hij dit minimaal een maand voor de ingangsdatum doen;
    b. Ziet de beëindiging op een wijziging overeenkomstig lid 2, dan gaat de opzegging een maand na ontvangst van de opzegging door de Ondernemer in.
    In alle situaties is het bepaalde in artikel 6 lid 2 van overeenkomstige toepassing.
  4. Elke gedwongen of noodzakelijke sluiting van de vestiging van de Ondernemer en/of onmogelijkheid om de Fitness (volledig) aan de Sporter aan te bieden wegens een oorzaak die niet direct of indirect veroorzaakt is door handelen van de Ondernemer, geldt als overmacht ex artikel 6:75 BW. Behoudens de situatie dat de Ondernemer de Fitness op een andere/passende wijze kan organiseren en/of andere afspraken maakt of heeft gemaakt met de Sporter, wordt de looptijd overeenkomstig artikel 5 lid 7 per datum van het intreden van deze situatie bevroren. Wanneer deze situatie langer dan 6 maanden onafgebroken duurt, heeft de Sporter het recht de Overeenkomst op te zeggen, mits met respectering van een opzegtermijn van 1 maand. Artikel 5 lid 6 is van overeenkomstige toepassing op deze beëindiging. 

Artikel 15 – Toepasselijk recht

Op alle Overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard, is het Nederlands recht van toepassing tenzij op basis van dwingend recht anders wordt bepaald.